Psoriasis

Psoriasis er en kronisk hudsykdom som ofte viser seg som røde flekker med skarp avgrensning til normal hud. Forandringen er ofte dekket med løs hud eller flass. Utslettet kan finnes over alt på huden, inkludert hodebunn, negler, ører og kjønnsorganer. Mest typisk angripes strekkesidene på albuer og knær, samt på ryggen. Psoriasis i ansiktet er nokså uvanlig. Sykdommen svinger i intensitet, og man kan ha sykdomsfrie perioder som varer fra uker til år. Men det er fare for nye utbrudd hele livet. Ca. 2% av befolkningen får psoriasis i løpet av livet. Tilstanden kan debutere i alle aldre, men det vanligste er at den gir seg til kjenne enten rundt 20-årsalderen eller når man nærmer seg 60 år. Tilstanden er likt fordelt mellom menn og kvinner. Cirka 10 til 20 prosent av alle personer med psoriasis får leddbetennelse, såkalt psoriasis leddgikt.

En form for psoriasis som kalles «dråpe formet» finner man ofte hos yngre. Som regel kommer utbruddet i forbindelse med bakterie eller virus infeksjon.

Behandlingen er varierende avhengig av graden av sykdommen. Man kan bl.a. benytte kortison kremer, lysbehandling, immun modulerende tabletter og biologiske midler. Sol og saltvannsbad, for eksempel i form av et Syden-opphold, hjelper ofte.

Livsstil kan også ha effekt på psoriasis. Ved å unngå stress, alkohol eller andre belastninger på kroppen, kan man kanskje begrense utbrudd. Det er også flere studier som tyder på at pasienter med psoriasis er mer utsatt for hjerte-kar sykdommer.