Perioral dermatitt

Utslett rundt munnen med en fri sone nærmest lepperød er typisk for perioral dermatitt. Ofte finner man kvise liknende elementer i samme området. Selv om det først og fremst befinner seg rundt munnen, kan det også i en del tilfeller finnes rundt neseborene og eventuelt rundt øynene. Perioral dermatitt forekommer oftest hos kvinner i alderen 16-45 år. Kvinner utgjør over 90 prosent av tilfellene, men det ser ut til at forekomsten blant menn øker - noe man tror kan ha sammenheng med endringer i menns bruk av kosmetiske midler. Årsaken til sykdommen er ikke kjent, men tilstanden kan forverres eller trigges ved bruk av kosmetikk, fete kremer eller kortisonsalver. Tilstanden skal IKKE behandles med kortisonsalver. Mange bruker dessverre kortisonsalver som kan gi midlertidig bedring for så å gi mer forverret og kronisk form. Den foretrukne behandlingen er visse former for antibiotika i tablettform. Behandlingen kan vare mellom 6 til 12 uker. Perioral dermatitt får man som regel flere ganger i livet. Perioral dermatitt anses i prinsippet å være en godartet og selvbegrensende tilstand. Hos noen pasienter går tilstanden tilbake i løpet av noen måneder uten behandling. Hos andre kan tilstanden ubehandlet vedvare i flere år. Pasienter med Rosacea får ofte også perioral dermatitt.

Kilde: Norsk Helseinformatikk