Malignt melanom (MM)

Malignt melanom (MM) er en av de 4 hovedformene for hudkreft. Føflekkreft som det også kalles er den mest alvorlige og dødelige av disse tre.

Malignt melanom (MM) er en av de 4 hovedformene for hudkreft. Føflekkreft som det også kalles er den mest alvorlige og dødelige av disse fire. De kan forandre seg rask og spre seg til andre organer. Det er viktig at slike forandringer oppdages tidlig og opereres.

MM stammer fra celler som kalles melanocytter. Det er disse cellene som lager pigment i huden og som fører til at man blir brun ved soling. Dersom disse cellene deler seg ukontrollert kan det føre til dannelse av MM. Hoved risikofaktorer er arv (søsken, foreldre eller barn) og soleksponering, særlig hvis man har blitt solbrent.  Kreften kan oppstå i allerede eksisterende føflekker som endrer seg eller i helt nye føflekker.

Man bør sjekke føflekker som skiller seg ut eller bruke ABCDE regelen for føflekkreft:

• Er føflekken Asymmetrisk?
  • Har den uklar eller uregelmessig avgrensning (B av engelsk ”Borders”)?
  • Har den endret farge (C av engelsk ”Colour”)?
  • Er den større enn 6 mm i diameter (D)?
  • Har størrelsen, formen eller utviklingen Endret seg (E) over tid?

Ikke glem å se mellom tærne, baken og genitalia. Ta gjerne bilder av hele kroppen slik at du kan sammenligne det med eventuelt nye forandringer.

Hoved behandlingen for MM er kirurgi. Videre behandling som for eksempel å fjerne lymfeknuter osv. er avhengig av flere faktorer og gjøres på sykehus.

Forebygging og tidlig oppdagelse av MM er meget viktig. Forebygging innebærer bruk av beskyttende klær, SPF 30 eller høyere, og mindre soleksponering mellom kl. 10 og 16. Det er viktig at man oppsøker hudlege ved mistanke om endringer av føflekker eller ta en helkropps sjekk hos hudlegen en gang i året.