Melasma

Melasma er en vanlig hudtilstand av ukjent årsak hos hovedsakelig kvinner. Det dannes mørke flekker/pigmentering oftest i ansiktet, dvs kinnene, pannen, overleppen, nesen og haken. Som regel er de mørke flekkene på begge sider av ansiktet. Tilstanden er vanlig hos gravide, og hos de med mørkere hudtyper. Det er heller ikke uvanlig hos de som bruker p-piller. Melasma blir vanligvis mer merkbar om sommeren og forbedrer seg i vintermånedene. Den vanligste triggere for melasma er sol og varme. Flekkene kan ligge i øverste laget i huden (Epidermis) eller midtre laget (Dermis), eller i begge lag. Som regel finner man disse i begge hudlag.

Melasma er en kronisk hudtilstand, dvs uansett hvor flink du har vært med å bruke kremer og solkrem kan tilstanden komme tilbake igjen.

Man bør alltid sørge for at diagnosen stilles hos en hudlege da pigmentering i ansiktet kan også være tegn på andre sykdommer. Det er sjeldent nødvendig med prøver da diagnosen stilles visuelt. Hudlegen vil sammen med deg sette opp et hudprogram for både behandling og vedlikehold videre.

Det er flere ingredienser kan redusere pigmentdannelse i huden. Hydrokinon er den mest effektive, men må brukes i en begrenset periode for så å gå over til et ikke-hydrokinon alternativ. Slik behandling bør initieres av  hudlege.

Vitamin A syre i forskjellige former er hjørnesteinen i melasma behandling. I tillegg kan man eksfoliere huden, dvs fjerne pigmenterte celle vha fruktsyrer.

Kjemiske peel kan forbedre melasma ved å fjerne de ytre cellene i huden som inneholder overflødig pigment. Det er viktig at dyp kjemisk peel utføres av hudlege eller plastisk kirurg med erfaring, da dette har potensiale til å gjøre pigmenteringen verre.

Som andre behandlinger er vedlikeholdsbehandling vel så viktig her.

Hårlaser som brukes hos oss har vunnet flere priser for sin effektivitet og anses for å være en av verdens beste og raskeste lasere for hårfjerning.
Synlige blodkar er en vanlig hudforandring i ansiktet. Pasienter med Rosacea har ofte synlige og sprengte blodkar i ansiktet, spesielt rundt nesen og på kinn.