Eksem

De vanligste formene for eksem er atopisk eksem, kontakteksem og seboreisk eksem. Eksem brukes ofte som en samlebetegnelse for kløende hudsykdommer. Tilstanden kan være kronisk eller akutt avhengig av typen. Som regel er det kløe og tørr hud som plager pasienten.

Atopisk eksem er en kronisk betennelse i huden av ukjent årsak. Det som karakteriserer atopisk hud er dårlig hudbarriere, tørrhet samt kløe. Grunnet kløe dannes det ofte områder med fortykket hud som lett sprekker. Akutt eksem er preget av rød, hoven og kløende hud, eventuelt med væskefylte blemmer.

Tilstanden er ofte arvelig og finnes ofte i sammenheng med astma og høysnue.

Allergier kan spille en rolle, men er som regel ikke eneste årsaken. Ved atopisk eksem er arv, genetikk, miljø og livsstil vel så viktig. Hos ca 20-30 prosent av pasientene finner man allergi, men det trenger ikke alltid å ha noe med eksemet å gjøre.

Atopisk eksem har ofte debut tidlig i livet og de fleste får diagnosen før seks års alder, men den kan også oppstå senere i livet.

Seborroisk eksem skyldes en kombinasjon av økt talgproduksjon og gjærsopp som finnes i hudens normalflora. Det kjennetegnes som rød og flassende hud med varierende kløe. Eksemet finnes ofte i hodebunnen, øyenbryn, rundt nesevingen, øre og foran brystet. De som har det i hodebunnen er ofte plaget med økt flassing og kløe i hodebunnen.

Kontakteksem oppstår når huden reagerer på stoffer den kommer i kontakt med. Tilstanden kan være både allergisk og ikke-allergisk. Den ikke-allergiske reaksjonen skyldes direkte kontakt med hudirriterende stoffer som rengjøringsmiddel, vann og desinfeksjonsmidler. Den allergiske reaksjonen utløses av allergifremkallende stoffer som nikkel, krom, gummi, formaldehyd og parfyme.

De som har atopisk eksem, kan lettere utvikle slik eksem grunnet redusert motstandsdyktighet i hudbarrieren.

Kilde: Norges Astma og allergi forbund.